Historie Melkvervoer
Melkunie neemt 100e DAF koelwagen in gebruik

MELKUNIE NEEMT 100ste DAF KOELWAGEN IN GEBRUIK

Artikel uit de mupress van september 1976

De heer W. Lammers, in dienstjaren de oudste chauffeur
van Melkunie Maasdam, maakt aanstalten om de eerste,
feestelijke rit met de honderdste koelwagen te maken.

De rit met de nieuwe wagen, uitgevoerd in de nieuwe huisstijl,
voert naar twee bejaardentehuizen waarvan de bewoners
met kostelijke producten worden verrast.

Ma 8 DAF 2000 koelwagen kent 27-84-RB

Maasdam, 23 september, CMC/Melkunie 's sector consumptiemelkprodukten heeft vanmiddag de honderdste DAF koelwagen voor het gekoeld afvoeren van de producten in gebruik genomen. De wagen, een zeventonner verliet vanmiddag, beladen met containers, het Maasdams fabrieksterrein. In het kader van de nieuwe distributie-aanpak bij CMC/Melkunie schakelt ook Melkunie Maasdam helemaal over op gecontaineriseerd vervoer,


De chauffeur van de honderdste DAF-koelwagen van CMC/Melkunie, de heer W. Lammers - een van de enkele honderden die in de Melkunie-vervoerssector werkzaam zijn stuurde in juni de eerste in Maasdam gestationeerde container-koelwagen naar Schouwen en Duiveland. Deze maal voerde de eerste tocht van de wagen naar ,t Huys te Hoecke te Puttershoek en huize Avondrust te Strijen. Daar werd aan de bewonerscommissie van beide bejaardentehuizen een versierde container met Melkunie-dagprodukten en een keuze uit het Mona-assortiment voor de bewoners overgedragen,

Het Melkunie-vervoersapparaat, thans met honderd DAF koelwagens, is een van de grootste vervoersondernemingen van ons land. Tijdens een korte bijeenkomst in Maasdam maakte de heer H. J. Grote Gansey, lid raad van bestuur CMC/Melkunie, dat duidelijk. Hij schetste daarbij de ontwikkeling van
het vervoer bij CMC/Melkunie in het kader van de nieuwe distributie-aanpak. Ir. P. M. Hoogendijk, directeur sector consumptiemelkprodukten van CMC/Melkunie stond daarbij stil bij de aanpak van de containerisatie. In het kader daarvan wordt ook in Maasdam, in 1977, de orderacceptatie geautomatiseerd door de inschakeling van een computer.


Melkunie Maasdam is één van de tien bedrijven die in CMC/Melkunie-verband de consumptiemelkvoorziening van Terneuzen tot Texel verzorgen. In dat 'hele westen', van de Noordzee tot op de Veluwe, wordt in Melkunie verband jaarlijks ruim 550 miljoen kg melk verwerkt tot dagverse producten. Het aandeel daarin van Melkunie Maasdam ligt momenteel op ruim 40 miljoen kg melk per jaar. Rondweg 600% van de producten verlaat via een pas aangebouwde nieuwe koelcel, in glasverpakking het bedrijf. De afvoer is thans voor 40% overgeschakeld op containervervoer.


De nieuwe koelcel van Melkunie Maasdam kwam, na honderd werkdagen, op 2'l juni in gebruik. De 1500 m² vloeroppervlakte is goed voor een jaaromzet van 55 miljoen kg product. Zowel uit eigen bedrijf als afkomstig uit andere CMC/Melkunie-fabrieken. Met name die uit de sector speciale melkproducten onder Mona merk. De nieuwe cel maakt vervoer per pallet heftruck mogelijk; de pallets kunnen er drie hoog worden opgestapeld. Dat is vooral het geval bij grote productie, zoals ook tijdens de hitteperiode in de afgelopen zomer. Bij zomerdag ligt de productie bij Melkunie Maasdam trouwens doorgaans aanzienlijk boven het gemiddelde. Dat moet toegeschreven worden aan de geografische ligging van het bedrijf. Het afzetgebied is namelijk voor een belangrijk deel een vakantieland bij uitstek. Meer dan de helft van de productie vindt zijn weg op Goeree-Overflakkee en de woongebieden in Dordrecht met aansluitend de Alblasserwaard tot Gorkum toe. Vanuit Melkunie Maasdam worden ook de afnemers op Schouwen/Duiveland en natuurlijk dicht bij huis, de Hoeksewaard beleverd. Melkunie Maasdam beschikt daartoe over uitgiftestations te Dordrecht (2), Sliedrecht, Hardinxveld en Zwijndrecht en een 'selfservicestation' te
Papendrecht.

In het ultra moderne beiaardencentrum "t Huys te Hoecke' in Puttershoek werd de attentie van Melkunie Maasdam met applaus begroet. Onmiddellijk hierop reikte hun directeur, de heer M, van Driel, de diverse soorten toetjes aan de bewoners van het tehuis uit.

langere afvoerlijnen


De (noodzakelijke) rationalisatie in de melk verwerkende sector betekent, dat de afvoerlijnen naar de afnemers van de steeds in omvang toenemende bedrijven, groter wordt. De kleine 20 wagens van Melkunie Maasdam leggen gemiddeld 60.000 km per jaar af. Zonder gekoeld transport, noodzakelijk voor het behoud van de kwaliteit, is dat niet denkbaar. De voortdurende groei in de melk verwerkende sector is in het Maasdamse complex duidelijk te herkennen. Aan het eind van de zestiger jaren werden de verwerking en productieafdelingen samen met de kantoor accommodatie aanzienlijk uitgebreid. De nieuwe koelcel is pas in gebruik en inmiddels wordt begonnen met de verdere uitbreiding van de verwerkingsafdeling en de opslagcapaciteit. Die laatste wordt met 160.000 kg vergroot. Dat is nodig om in de toekomst uitsluitend tankmelk te kunnen ontvangen (thans ruim 300%), om de te verwachten groei op te van-
gen en omdat, op voorschrift van de overheid, thans alleen rauwe melk voor de consumptiemelkverwerking bestemd, op het vereiste vetgehalte gebracht mag
worden, aldus Melkunie Maasdam directeur de heer A. G. Bouma.

Mijlpaal


Met de ingebruikname van de honderdste DAF koeltruck bij CMC/Melkunie is een mijlpaal gepasseerd en géén eindpunt bereikt. Bij die markering stond ook de heer Th. C. Deckers, carrosseriebouwer te Leiden stil, herinnerend aan de vroegere aanpak die ook toen al de fa. Deckers te Leiden voor de voorgangers van CMC/Melkunie verzorgde. Van Daf-zijde werd deze mijlpaal onderstreept door alle chauffeurs en hun bijrijders in CMC/Melkunie-verband een tastbare herinnering aan te bieden aan deze honderdste Daf-koelwagen. Namens DAF Nederland bedrijfswagens bood de heer H. J. Janssens allereerst aan chauffeur W. Lammers en vervolgens aan zijn vier collega's die de officiële ingebruikname bijwoonden, een attentie aan.

CMC/Melkunie als vervoersonderneming


De opzienbarende onthulling van de heer H. J. Grote Gansey. lid van de raad van bestuur CMC/Melkunie, dat deze orderneming tot een der grootste vervoersondernemingen in Nederland behoort is voor ons aanleiding om als nog wat uitvoeriger in te gaan op zijn toespraak, gehouden ter gelegenheid van de ingebruikneming van de 100ste koelwagen in Maasdam.

Foto: H. J. Grote Gansey

Het totale wagenpark van onze onderneming omvat 450 eenheden. Onlangs hebben wij de 50ste rijdende melkontvangst in gebruik genomen en thans doen
wij hetzelfde met de 100ste containerwagen. Daarnaast hebben wij nog 300 andere vervoerseenheden zoals vrachtwagens, koeldienstauto's, bestelwagens enz. Dat is nog maar een deel van ons vervoer, want 25% besteden wij bovendien uit'.


Zich beperkend tot de sector consumptiemelkprodukten (één van de drie productiesectoren) verklaarde de heer Grote Gansey 'dat de distributiekosten o.a. de helft van de exploitatiekosten uitmaken. Alleen in deze sector rijden 300 vrachtauto's! Distributiekosten stijgen sneller dan productiekosten omdat daar meer handwerk inzit. Eén van de middelen om de kosten in de hand te houden is de containerisatie. Door toepassing van containers wordt het bij elkaar
zoeken van de orders niet meer bij de klant maar in de fabriek gedaan. Dat betekent ook een afname van het aantal vervoerseenheden want ondanks een hogere omzet hebben wij sinds vorig jaar 25 vervoerseenheden minder. De containerisatie is nu voor een grootdeel ingevoerd, maar dat is zeker niet het einde van de ontwikkeling'. Ir. P. M. Hoogendijk merkte in dit verband zijnerzijds op dat er dagelijks 5000 orders door onze bedrijven in ontvangst worden genomen. Per order betekent dit gemiddeld 50 producten.


'De roll-in container is sterk in opkomst' zo deelde de heer Grote Gansey vervolgens nog mee 'er zijn zelfs ontwikkelingen in de richting van complete winkel-stellages. De containerisatie vraagt aan de andere kant weer grote koelcellen, die meer mogelijkheden geven tot toepassing van moderne hulpmiddelen bij de orderacceptatie en de orderverzameling'.

Terug naar boven ↑

Pagina 31 - 11