Ben van den Bergen had in zijn functie als garage-chef bij Melkunie Spaanse Polder en als wagenpark beheerder bij Zutrans, vele zakelijke contacten gelegd met uiteenlopende leveranciers en onderhoudsbedrijven. Ben werkt nu al jaren niet meer en geniet van zijn pensioen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, want Ben bezoekt nog regelmatig zijn oude contacten. Een van hen is Van Stenis Carrosserie in Rotterdam – Spaanse Polder, die de carrosserie- en laadklepreparaties aan het Melkunie en later Zutrans wagenpark verzorgde.
Ben stond alom bekend als een fanatieke DAF-man, wat dan ook tot uiting kwam bij de aanschaf of vervanging van het wagenpark. Geen enkel merk is zo betrouwbaar als ons oer-Hollandse product "DAF", zo stelde hij, mits ook goed onderhouden - en dat laatste kon je wel aan hem en zijn monteurs toevertrouwen.
Het zal hem dan ook veel deugd hebben gedaan toen hij onlangs bij een bezoekje aan Van Stenis daar nog steeds een oude bekende op het terrein zag staan, namelijk een DAF 2700 ATi met kenteken: VL-90-XF dat was afgegeven op 24 juli 1991. De wagen is nu dus ruim 22 jaar oud en nog steeds in goede staat. Deze DAF 2700 ATi trekker, voorzien van een schotel en vangmuil, werd in oktober 2000 overgedaan aan Van Stenis en doet daar al weer ruim 13 jaar dienst bij het ophalen en afvoeren van trailers en aanhang-wagens, voor en na een reparatie. Ook op dat terrein voldoet hij nog steeds als een belangrijk stuk gereedschap.
Uiteraard kon Ben het niet nalaten om van deze, naar mijn weten de laatste nog in bedrijf zijnde inmiddels ruim 22 jaar oude melkunie en Zutrans DAF2700 ATi trekker, daar een paar plaatjes van te schieten en deze ook mij te doen toekomen voor deze site, die dan ook zeker hier een eigen plaatsje verdienen.Je mag hier dan ook wel uitconcluderen, dat een betrouwbaar merk als DAF gekoppeld aan goed onderhouddoor de juiste mensen nog altijd zijn vruchten afwerpt.
Advanced Turbo Intercooling (ATi) betreft een vrij complexe turbomotor, die werd ontwikkeld door DAF bedrijfswagens. Het was in 1982 dat DAF kwam met een geheel nieuw concept voor motoren voor vrachtwagens, het zo genoemde Advanced Turbo Intercooling (ATi) systeem, waarbij de aangezogen inlaatlucht voorgekoeld werd, om zo tot een veel hoger rendement te komen. DAF was al in de jaren '60 een van de voorlopers op gebied van de toepassing van Turbo's op zijn vrachtwagens, en begin jaren '80 kwamen ze met deze nieuwe ATi-versie uit.
Geplaatst: 11 januari 2014