Mijn naam is Piet Broos, geboren in Oud Gastel in 1948
Ik ben begonnen met chaufferen voor het toenmalige VACCA, een melkfabriek die gecondenseerde melk in blikjes maakte, op 25 december 1969. Als jong broekje van amper 19 jaar ben ik begonnen als chauffeur op de bussenmelk ophaaldienst, op route 13, op deze route waren ongeveer 80 boeren die melk leverden en na twee keer met een ervaren rijder op deze route moest ik het zelf kunnen.
In de tijd dat ik als rijder op deze fabriek in Oud Gastel heb gewerkt, is de fabriek meerdere keren van eigenaar veranderd. De namen van de eigenaren van de melkfabriek waaronder ik gereden heb zijn:
VACCA, een combinatie van Nederlandse en Belgische eigenaren. Toen werd er van afgeroomde melk melkpoeder voor kalveren gemaakt en de room werd reeds verwerkt tot gecondenseerde melk in blik. Hollandia: Een samengaan van diverse melk- en kaasfabrieken in Nederland, in Oud Gastel ging men volledig over op het produceren van gecondenseerde melk en werd de overtollige melk afgevoerd en verwerkt. Nestlé, dit was een Zwitserse eigenaar. Daarna kwam Menken Landbouw. Als laatste is de fabriek overgenomen door Campina, maar toen was ik geen medewerker meer van de melkfabriek.
In de Menken Landbouw tijd is het ophalen van melk in bussen naar de RMO gegaan en zat voor de meeste eigen rijders de tijd er op; voor ons als rijder van Menken Landbouw was het ook omschakelen van melk ophalen naar distribueren onder de melkboeren en de winkels. Toen dit geautomatiseerd is en men met containers ging werken en dit werd uitbesteed naar vrije rijders zoals de firma Geerts, de firma Kop en de firma Geense, was het ook voor ons gedaan, en konden we blijven maar dan in de fabriek gaan werken. Maar als (vrije) jongen was dit voor mij niets en ik ben van baan veranderd en in de bouw gaan werken.
Wij waren met een 10-tal chauffeurs in de tijd van de melkbussen ophaaldienst
Hun namen zijn - als ik me niet vergis- de volgende met de +/- de jaartallen van geboorte en overlijden.
1e Lodewijk (Lowie) de Ruijter * +/- 1915, † tussen 1980-1990 +/- 85 jaar te Oud en Nieuw Gastel 2e Johannes (Janus) van Oers * +/- 1915, † tussen 1970-1975 +/- 65 jaar te Oud en Nieuw Gastel 3e Petrus (Piet) de Bruijn * +/- 1942, † tussen 1974-1975 +/- 33 jaar te Roosendaal
4e Christoffel (Christ) van Loenhout * +/- 1942, † +/- 60 jaar oud te Roosendaal
5e Adriaan (Ad) Derene * +/- 1950, † +/- 1995 45 jaar oud te Oud Gastel
6e Adriaan (Ad) Buckens* +/- 1946, † +/- 1986 40 jaar oud te Oud en Nieuw Gastel
7e Johannes (Jan) Schrauwen * +/- 1944, † +/- 2006 63 jaar oud te Rucphen
8e Marinus (Ries) van Kalmthout *+/- 1939 nu 75 jaar en wonende te Schijf
9e Theodoor (Theo) Balemans * +/- 1941 nu 73 jaar en wonende te Schijf.
10e Petrus (Piet) Broos * 1948 en nu 66 jaar en wonende te Roosendaal
Van Fred van den Kieboom Gem archivaris te Tholen, ontving ik nog deze aanvulling + 2 foto's van:Pieter Jansen uit Poortvliet, die vanaf 1921 al bekend stond als melkrijder voor "VACCA"
Ook waren er in die tijd eigen rijders, die melk ophaalden bij de boeren.
De Gebroeders Augustijn uit Wouw met twee wagens; een van de gebroeders is bij het ophalen in +/- 1975 omgekomen (treinbotsing omstreeks 1972-73)
Firma van Ostaaien uit Rucphen; man en vrouw samen die de melkbussen ophaalden, kregen een zwaar ongeval (geen doden)
Firma Kop uit Kruisland; haalde eerst melkbussen op, en is later verder gegaan met melk distributie naar de melkboeren en winkels, met meerdere RMO's .
Ook waren er diverse boeren uit de omtrek die de eigen melk en die van de buren naar de fabriek brachten, eerst nog met paard en wagens, (heb ik zelf nog meegemaakt), en later met tractoren. De namen van enkelen weet ik nog, bijvoorbeeld Janus Aanraad, en dhr. Mulders, Piet Bartelen als melkbussen ophaler, is van +/- 1960; hij haalde in het buitengebied van Oud Gastel bij diverse boeren de melk op.[zie foto's melkfabriek Oud Gastel] Maar van de anderen weet ik de namen niet meer.
De melkophaalroutes die we zelf deden waren;
Route 10, met een DAF Torpedo met oplegger (zonder stuurbekrachtiging), Oud Gastel - Oudenbosch - Standaardbuiten - Hoeven en Fijnaart. In het voorjaar, als de kalveren geboren waren, een kleine 12.000 liter melk ‘s morgens en ‘s avonds ( de bussen soms drie hoog), hoe zwaarder deze op de zwanenhals werd beladen, hoe makkelijker de DAF ging sturen, dit ding was niet stuk te krijgen; een van de collega's kwam zelfs thuis terwijl de motor op de vooras lag, omdat de ophangbouten waren afgebroken.
Route 13, met een Mercedes 11-13 en aanhanger, Rucphen- Zundert- Klein Zundert- Achtmaal en Schijf, in het voorjaar als de kalveren geboren waren een kleine 20.000 liter melk ‘s morgens en ‘s avonds ( de bussen twee hoog en soms drie hoog). Hier is ook nog even een Scania (S76), ingehuurd tijdens een defect van de Mercedes.
Route 16, eerst met een DAF A60, en doordat er steeds meer melk op die route kwam, later met een Mercedes 13-19 als verlengde bakwagen met een laadvermogen van 16 ton. Steenbergen- Nieuw Vosmeer- St. Philipsland- Anna Jacobapolder- De Heen- Dinteloord en Stampersgat. In het voorjaar twe maal daags 11.000 tot 12.000 liter melk, hier was een boer in Anna- Jacobapolder waar we de eerste melk laden die 30 tot 35 volle bussen in de waterkoeling had staan. Omdat je daar die bussen uit de waterbak moest halen en op de wagen gooien tot 1.25 meter hoog, was je gelijk kapot, en dan moest je nog heel de route rijden met meestal een nat kruis van het water uit de bak. Het hoeft geen betoog dat de meeste van de wegen waar we op reden in de polders lagen en dat die niet overal even breed waren. Het is meerdere keren voorgekomen, dat we, doordat we uit moesten wijken,in de berm vast kwamen te zitten, of zelfs in de sloot gleden. Als we de vrachtwagen van de graan- en meelhandel tegenkwamen (altijd zelfde dag en uur), was het sport wie het eerste bij een dam was, zodat je "veilig" was, de ander moest dan maar zien er voorbij te komen. Maar als er wat gebeurde, waren we altijd bereid om elkaar te helpen waar mogelijk; zelfs als een boerin aan het eind van de polder je aanhield, en je vroeg te helpen bij de geboorte van een kalf, omdat de boer zelf ergens op het land was of niet te bereiken was. Er was ook een tankauto met aanhanger, een Mercedes 16-33 waar in totaal 30.000 liter melk mee vervoerd kon worden en waar we om de beurt mee op stap gingen om bijvoorbeeld room op te halen in Bolsward, Sneek en Joure (Friesland), en taptemelk daar naar toe te brengen. Ook haalden we dagelijks de melk op die in Goes was opgehaald door de eigen rijder daar uit de beurt, en afgeleverd aan het melkstation Goes. Dat was gemiddeld per jaar, elke dag, een 25.000 tot 30.000 liter melk, in het voorjaar soms drie keer per twee dagen en in de slappe tijd om de andere dag een vracht.
Toen de RMO’s kwamen, was het in eerste instantie dat de melk met een opzettank op de Mercedes 11-13 werd opgehaald, tussen de melkbussenroutes ophalen in: lege bussen eraf, tank erop, dan de tank er weer af en lege bussen er weer op. Dat ging maar even goed tot er te veel melktanks bij de boeren kwamen en toen is door de fabriek besloten om het ophalen van de melk met RMO's uit te besteden, en zo er kwam voor de eigen rijders binnen twee jaar een einde aan het melk ophalen bij de boeren.
Via een man uit Leiderdorp (woont in de buurt bij mijn zoon), en met wie ik in gesprek kwam, ben ik achter de site gekomen, www.melkvervoervanvroegertotnu.nl van Hans Klingenberg. Na hierop gekeken te hebben, ben ik eens gaan kijken waar mijn vroegere collega's allemaal gebleven waren, van een paar wist ik dat ze overleden waren door ouderdom, of dat ze overleden waren tijdens mijn dienstverband bij de melkfabriek. Maar dat er maar drie nog leefden uit deze groep heeft me tocht verrast. Ik ben op zoek en op bezoek geweest bij een van hen (Theo Balemans), om te horen hoe het hem vergaan was na het afstoten van de eigen rijders.
Hij kon mij vertellen dat de andere overlevende Ries van Kalmthout, ook ziek was en wellicht niet lang meer te leven had. Bij navraag kwam naar voren dat vele van de rijders, waaronder ook vrije rijders, bezweken zijn aan diverse vormen van nierfalen. Dus het melkbussen sjouwen was niet zo’n goed beroep. Theo was een half jaar eerder dan ik ook vertrokken en naar de bouw gegaan, en Ries was op het boerenbedrijf van zijn vader verder gegaan, de andere jongens warens op de fabriek blijven werken in diverse banen.
Op de oude foto's, op de site van Hans, is de melkfabriek nog te zien met de hoge schoorsteen, Deze woei tijdens een storm in 1973 om en is boven op het laboratorium en op de melkontvangst gevallen. Dat er daarbij geen gewonden of doden zijn gevallen, kwam doordat een kwartier voordat hij omviel de laatste melkbussen waren geschoond en weer waren opgeladen, en de personen die daar werkten een bakje koffie waren gaan doen, samen met de laboranten en de chauffeurs, in de kantine van de fabriek. Dat er tijdens het werk en daarna door de chauffeurs veel lol werd getrapt en we een hechte groep waren (ook met de eigen rijders erbij), staat me nog steeds bij; ook dat we meerdere malen ongevallen hebben meegemaakt waardoor er gewonden (en doden) zijn gevallen, en we elkaar dan konden opvangen is een goed ding geweest.
Piet Broos - Roosendaal
Geplaatst: 14 juli 2014.
Piet stuurde mij eind april 2017 o.a deze prachtige luchtfoto. Zijn tekst hierbij is:
De luchtopname is van de Tweede Wereldoorlog, hier zie je nog dat de VACCA een eigen wielerbaantje had, en volgens mijn vader werd hier druk gebruik van gemaakt.
Chauffeur- eigenaar Pieter Jansen uit Poortvliet, poserend bij zijn Ford AA tandem-as omstreeks 1920.De houten cabine is van eigen makelarij van J. Elenbaas, iets wat in die jaren zeer gebruikelijk was,
Bij deze nog maar eens een foto ( ik denk van het jaar 1972-73) van een collega-melkrijder uit Oud Gastel, ditmaal van Cees Mulders, hij woonde en werkte als boer op de “Kapelberg”, een toponiem van een streek in Oud Gastel.
Hij haalde de melk op in de toponiemen “De Lage Zeg”, “Overijselijk”, “De Kapelberg” en op “De Langenberg”. Dit waren allemaal straten en gehuchtjes rondom Oud Gastel.
Ik kreeg ook nog mee dat een andere melkrijder ene Van der Borst bij het ophalen van de melk met zijn tractor en wagen op de onbewaakte overweg tussen Oud Gastel en Zegge tijdens zeer mistig weer onder een trein terechtkwam; zijn zoon die op de boerenwagen zat overleefde deze klap niet. De vader is dit ongeval nooit meer te boven gekomen heb ik begrepen uit de verhalen en hij heeft nooit meer melk opgehaald.
Fotoshow Oud Gastel 41x
Pagina 25
DAF Torpedo met de zwanenhals oplegger die werd gebruikt om melkbussen op te halen (op de zogenaamde route 10), ik heb hier zelf ook nog mee gereden. Deze DAF’s waren niet stuk te krijgen (kwam zelfs thuis met de motor op de vooras bij afgebroken ophangbouten). Deze wagen heeft gereden van +/- 1958 tot +/- 1978. Waar hij hier voor gebruikt werd weet ik niet zeker, maar ik denk bij een optocht ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Oud Gastel in 1975, voor de uitbeelding van oude beroepen (kaasmakers).
Cornelis Verdult uit Oud Gastel, Cees is omgekomen bij het bombardement op de melkfabriek op 11 mei 1940.
De vrachtauto was een Chevrolet dubbel Asser, de foto is van 1939 genomen in de Steenstraat.
VACCA 11 mei 1940 met schuilgelegenheid voor luchtaanvallen.
Fotoshow advertenties Oud Gastel 81x