Piet Scheffers zuivelchauffeur in hart en nieren

PIET SCHEFFERS - ZUIVELCHAUFFEUR IN HART EN NIEREN

Van Ton Scheffers een oud collega chauffeur van mij, zijn standplaats was Eindhoven, kreeg ik deze email toegezonden.


Hallo Hans


Mijn vader heeft in Den Bosch de eerste RMO bemand, een DAF waarvan de laadbak verwijderd werd en een tank opgezet. Ik was toen helemaal bezeten om mee te rijden om de melk uit, in eerste instantie, melkbussen en later de 200-liter tanks en nog later de grote tanks op te halen. Ik heb nog een foto van deze tankwagen (jammer genoeg de enige) uit de periode 1965-1970 en wil die graag toevoegen aan uw website. Mijn vader heeft 31 jaar in de zuivel gewerkt en ik zelf 26 jaar. In de periode van deze tankwagen heeft mijn vader geruime tijd 7 dagen gereden, omdat er maar 2 chauffeurs op reden en de wagen van s'morgens vroeg tot s'avonds laat ingezet werd. Ik wacht uw reactie af.


Groeten Ton.


Ik was zo onder de indruk van deze korte anekdote, dat ik hem vroeg of hij het complete verhaal van zijn vader wilde verwoorden voor, op de website. Tom stemde hier mee in en zijn verhaal is hieronder te lezen aangevuld met afbeeldingen van Piet zijn vader.

Mijn vader, Piet Scheffers, geboren op 23-03-1930 in Helvoirt en altijd gewoond, trad in 1960 in dienstvan de “St. Jan”, coöperatieve melkfabriek, een nieuwe fabriek in s’Hertogenbosch die dat jaar zijndeuren opende en de oude fabriek aan de Koningsweg verving. Hij werd vrachtwagen chauffeur en ging zuivel leveren aan de grote aantallen van melkboeren, melkventers op route en buurt-winkeltjes in en rond s’ Hertogenbosch. In die eerste jaren werd dit werk verricht door een 6 of 7 vrachtwagens waaronder enkele DAF’s, een Bedford, een Chevrolet, een Commer bestel-wagen en een Opel Rekord stationcar als servicewagen.Ook was er een open DAF- aanhang-wagen beschikbaar. Die eerste jaren waren de wagens voorzien van rolgordijnen van zeil enlater werden die vervangen door een geïsoleerde laadbak met schuifdeuren.

Toen was het begrip “rijtijdenwet” nog niet zo actueel. In eerste instantie waren het voornamelijk melkbussen die leeggezogen moesten worden maar van lieverlee kwamen er meer 200-liter tanks in omloop en later de grote melkkoeltanks door dat boerenbedrijven explosief gingen groeien. Na dit werk een paar jaar gedaan te hebben en een tweede tankwagen was aangeschaft werd het werk al snel overgenomen door de boeren die voorheen met tractoren de melkbussen opgehaald hadden en die stilletjes uit de roulatie werden genomen.

Dit werk heeft hij gedaan tot 1967 omdat toen de eerste R.M.O.in gebruik genomen werd hij gevraagd werd voor deze klus. Het was een DAF waarvan de laadbak was verwijderd en er een melktank opgeplaatst was door de firma Zeiler uit Lichtenvoorde. De inhoud van deze tank weet ik niet meer.( zie foto ). Het waren lange werkdagen en geruime tijd heeft hij (in een 2-ploegendienst ) werkweken gedraaid van 7 dagen omdat de wagen de hele week moest rijden van s’morgens vroeg tot s’avonds laat en er maar 2 chauffeurs beschikbaar waren.

Mijn vader stapte, door deze ontwikkeling, weer over naar de consumptie melk-divisie. Dat was rond 1970-1971. Er was inmiddels eenwagen voorzien van een containerlaadbak met Zepro-laadklep.( de eerste containerwagen in Den Bosch). Hiermee ging men in eersteinstantie de filialen in Waalwijk en Drunen bevoorraden wat voorheen werd gedaan met open DAF en aanhangwagen voorzien van dekzeil.(zomer en winter). Gelost werd er toen nog aan een bordes met steekwagens. Een hele vooruitgang dus voor zowel het werk alsmede temperatuur controle van de producten. Deze containerwagen kon 24 containers laden en ik weet nog dat het chassis dermate kort wasdat de oversteek van de laadbak te groot was voor het gewicht wat werd geladen. Het gevolg hiervan was dat bij optrekken uit stilstand,destuuras van de grond kwam, waardoor hij even stuurloos werd. Niet echt verkeersveilig. Het kenteken, US-46-53, is altijd in mijn geheugenblijven hangen. Kort hierna werd er een gloednieuwe DAF 2000 aangeschaft met een eenassige oplegger, het juweeltje van de “St. Jan “, eenlichtgroene trekker met een witte oplegger bestickerd met alle soorten fruit die in de zuivelproducten werden verwerkt. Een echt mobielreclame object. Deze oplegger kon 30 containers meenemen. De overige wagens werden in die tijd ook snel vervangen door containerwagens.

Door de overname van “Centraal Brabant” de gezamenlijke fabrieken in de regio, door Campina, werd de distributie in Den Bosch stopgezet in 1979 en ging dit over naar de fabriek van Campina aan de Dirk Boutslaan in Eindhoven.De” St. Jan” in Den Bosch werd omgebouwd tot de huidige boterfabriek. Mijn vader vertrok in maart 1979 met zijn wagen naar Eindhoven vanwaar hij de bezorging van melkprodukten aan zijn “eigen klanten” rond Den Bosch voortzette. Ook andere fabrieken in Brabant en Limburg werden in die jaren gesloten en de distributie hiervan werd ook geconcentreerd in Eindhoven. Hierdoor groeide in eerste instantie het wagenpark in Eindhoven tot ongeveer 40 bakwagen een flink aantal waardoor het behoorlijk inschikken was op het relatief kleine terrein in Eindhoven.

In de jaren 80 werd de VUT-regeling in gebruik genomen en verdwenen er in korte tijd veelcollega’s van 55 jaar en ouder. Mijn vader konuiteindelijk “pas” op 60-jarige leeftijd hier van gebruik maken en dus in maart 1990 legde hij er de pannen op om het zo maar te noemen.Wel met enige weemoed omdat hij jaren bij zijn vaste klanten was gekomen en dit van de ene opde andere dag weg viel. Hij heeft echter samen met mijn moeder nog 21 jaren mogengenieten van zijn welverdiende pensioentje en is, een dag na zijn 81-ste verjaardagop 24-03-2011 overleden. Ik heb nog 2 foto’s van de tankwagen en enkele van de tijd inEindhoven die ik hierbij aan u doorstuur. Van de oudere wagens in Den Bosch in deconsumptiemelk heb ik helaas geen foto’s. Ik hoop toch een leuke bijdrage geleverdte hebben aan uw site over de zuivel.


Groeten, Ton Scheffers.


P.S. Het verhaal over mijn eigen dienstverband in de zuivel met foto,s kunt u lezen en bekijken op de volgende pagina.


Bewerkt en geplaatst, 24 januari 2014.

Terug naar boven ↑