Een melkbus vol nostalgie

EEN MELKBUS VOL NOSTALGIE

Van een oud collega van mij, Peter van Venrooy, ontving enkele foto’s van een wel heel bijzondere prachtige beschilderde melkbus. Peter leerde de zuivelwereld al vroeg kennen toen hij als kleine jongen al veel met zijn vader mee ging naar de melkfabriek. Zijn herinneringen aan “die tijd” heeft hij door een kunstschilder prachtig laten afbeelden op een oude stalen melkbus.


Peter had een kunstschilder bereid gevonden om de oude ijzeren melkbus in zijn bezit een 'veertiger' met deksel, voor hem te beschilderen met de nostalgische afbeeldingen van de melkfabriek in de Spaansepolder-Rotterdam met daarbij vertegenwoordigd de prachtige melkwagens uit die tijd. Het was altijd al een grote wens van hem geweest om dit stukje nostalgie eens is te laten vereeuwigen op deze manier, en ik moet eerlijk zeggen, dat is zeer goed gelukt.

dit vanwege zijn hoge opbouw in het middengedeelte, een opbouw die bestond uit een voor en achter schot en dak van hout bekleed met aluminium, de beide zijkanten waren voorzien van twee schuifzeilen. De zwanenhals voorop, was meestal bestemd voor melkbussen, en op het achterdek kon eengrote melktank worden geplaatst bestemd voor de verkoop van losse melk, deze tank kon eenvoudig, indien nodig, worden verwijderd. De kleuren van de trekker zijn op de afbeelding van de melkbus, die van melkunie n.l. blauw en wit. Daarvoorwaren de kleuren dieprood met crème, de kleuren van sterovita

Voor de buitenstaander wil ik toch proberen wat informatie te geven over de afbeeldingen geschilderd op deze melkbus. Laat ik beginnen met de MAN 635 L1 trekker met een soort van semi dieplader gebouwd bij Renova-Hilversum, beide zijn van omstreeks 1960. Deze semi dieplader werd al snel omgedoopt naar [melk] “Kameel”

Nu ik toch de naam sterovita heb laten vallen, dit was de oorspronkelijke naam van de melkfabriek in de Spaansepolder-Rotterdam waarvan ook een gedeelte is afgebeeld op de melkbus. Sterovita was een onderdeel van Albert Heijn, deze ondernemer kocht in december 1941 een aantal oude zuivel bedrijfjes op, en bracht ze op 6 december 1941 onder in CV Sterovita Melkproducten. De eerste paal voor de fabriek in de Spaansepolder, ging in 1957de grond in en december 1959 werd de fabriek feestelijk geopend. Sterovita ging in 1963 volledig over in handen van zuivelonderneming CMC.

Op de afbeelding van de melkbus zie je het gedeelte van de melkontvangst, mooi vertegenwoordigt door oud en nieuw. Oud is natuurlijk de melkwijkwagen voor aflevering aan de melkslijters en winkels, hier afgebeeld in de oude vertrouwde melkunie kleur blauw en wit. Daarnaast net voor de melkbussenbaan,een open vrachtwagen geladen met melkbussen, eind jaren 70 kwam daar een einde aan door de opkomst van de RMO voluit: “Rijdende-Melk-Ontvangst” De grote CMC melktankaanhanger is daarop mooi afgebeeld voor de enorme melkopslagtanks, ook de schoorsteenpijp ontbreekt niet op deze afbeelding

Op het dak van de melkfabriek prijkt met groteletters de naam MELKUNIE en het CMC embleem, daaronder een melkauto met de opschrift koelvervoer. Het vervoer van verse melkproducten moest vanaf de jaren 70 wettelijk worden vervoerd in vrachtwagens voorzien van een koelinstallatie, die de temperatuur op maximum 7 graden hield, daarnaast prijkt nogmaals “De Kameel” Om het nostalgisch plaatje compleet te maken, heeft Peter de kunstschilder ook opdracht gegeven om op de hals van de melkbus een DAF 2100 wijkwagen in de zo karakteristieke CMC-MELKUNIE kleuren geel, wit en rood te laten vereeuwigen.

Peter trad in de voetsporen van zijn vader, en begon ook een loopbaan in de zuivel. Als chauffeur heeft hij vele soorten auto’s mogen besturen van bakwagen tot city trailer, zijn voorkeur was DAF. Toen het wijkvervoer verdween en CampinaMelkunie het eigen vervoer afstootte,naar dochteronderneming Zutrans kreeg hij een hagel nieuwe DAF 85 CF met slaapcabine en voorloopas, het werd zijn troetelkindje waarmee hij in wisselende dag en nachtdiensten zijn werk deed. Zutrans hield op met bestaan en overgedaan naar Post-Kogeko die voorvijf jaar het melkvervoer voor CampinaMelkunie mocht gaan doen.

Helaas was het na die vijf jaar echt gedaan met het zuivel rijden voor Peter en moest hij noodgedwongen ander werk gaan doen bij Post-Kogeko. Wat rest zijn de herinneringen van vele jaren in de zuivel met meest fijne, maar ook soms rumoerige tijden. De nostalgie die overblijft, is afgebeeld op de voor hem zo unieke geschilderde melkbus met zijn prachtige afbeeldingen en kleuren.Het eind resultaat omschrijft Peter zelf als:

"Een stukje belevenis van een kleine jongen, zoveel mogelijk kunnen verwerken op een melkbus"

Groetjes Hans, Geplaatst: 14-11-2016

Terug naar boven ↑