Historie Melkvervoer
Arnhem-Camiz-Vecomi-Coberco

ARNHEM - CAMIZ - VECOMI - COBERCO

Ik geef het onmiddellijk toe, eigenlijk horen deze foto's van Coberco niet op deze website van Campina en zijn voorgangers. Maar ze behoren tot de vele foto 's en prenten die ik in de loop der jaren heb verzameld en beslist niet weg doe. Ik zelf kwam jarenlang wekelijks, wel een of meerdere keren, met lang-houdbare zuivelproducten bij de Coberco in Arnhem. Dus de Coberco in Arnhem, maar ook die in Eefde en Zutphen, is voor mij een stukje herinnering, en voor u misschien ook wel, en daarom wil ik dit graag met u delen.


Camiz, wat stond voor "Coöperatieve Arnhemsche Melkinrichting en Zuivelfabriek" was destijds gevestigd in Arnhem aan de Westervoortsedijk, Het bedrijf werd op 22 mei 1919 opgericht door 126 veehouders, de oprichting kwam voort uit onvrede over de melkprijs. De eerste directeur van deze nieuwe onderneming was de heer, J.C. Penning (1920-1947) , die een zeer belangrijke rol heeft gespeeld in de sanering van de melkvoorziening in en rond Arnhem.


Camiz ging in 1962 op in Vecomi - afkorting van "Verenigde Coöperatieve Melkinrichtingen" - dank zij de verdere sanering in de Nederlandse zuivelindustrie, die in gang was gezet na de Tweede Wereldoorlog. Door die zelfde saneringsdrang werd 10 jaar later Vecomi zelf weer overgenomen door Coberco, ontstaan door het samengaan van drie melkfabrieken. Lees daarvoor het artikel: Ontstaan van de naam "Coberco".


In 1997 fuseerden de vier grote Nederlandse zuivelcoöperaties Coberco, Friesland Dairy Foods, Twee Provinciën en Zuid-Oost Hoek tot "Friesland Foods". De sluiting in 2003 van de melkfabriek in Arnhem was dan ook een direct gevolg van deze schaalvergroting. Door deze sluiting kwam er tevens een einde aan 124 jaar centrale melkdistributie en melkverwerking in Arnhem. frieslandfoods kreeg op 7 juli 2004 het predicaat ‘Koninklijk’ en fuseerde uiteindelijk zelf ook in 2008 met de ook al uit vele overnames en fusies ontstane campina melkunie, om zo de grootste zuivelproducent te worden in Nederland. Vanaf dat moment opereerde het bedrijf onder de naam "Koninklijke FrieslandCampina". Het bedrijf gaf werk aan 22.000 employé(e))s, had 17.000 aangesloten boeren en verwerkte 8,7 miljoen ton melk. Indrukwekkende cijfers…


Geplaatst: 20 januari 2016

1 december 1945 begon Steven van den Brink met één paard en wagen zijn eigen transportbedrijf, en het was in1950 toen Steven van den Brink zijn eerste vrachtwagen aanschafte. Nu zo'n 77 jaar later telt het bedrijf, na de overname van Bremer Transport in Burum,januari 2023, 800 medewerkers en 450 voertuigen en 35.000 m2 storage.


Van Wim Kok - Emmen voormalig zuivelchauffeur bij Transportbedrijf Steven van den Brink uit Ermelo die met een groot aantal voertuigen een bekende charter was van zuivelfabriek Volnij en Coberco kreeg ik een aantal foto's toegestuurd. De foto's zijn niet allemaal van al te beste kwaliteit maar geven toch wel een aardig tijdsbeeld van die periode.

De teksten bij de foto's zijn van Wim.


Dag Hans.

Ik kwam nog een paar oude foto s tegen in een laatje.Ik zit al 45 jaar in het transport

Deze heb ik genomen zo rond 1985 op een parkeerplaats langs de A1 bij de Shell pomp

(Lucasgat) bij Apeldoorn.

Ik heb er die dag zelf mee gereden omdat de vaste chauffeur vrij was.

Jarenlang springer geweest op allerlei matrieel. Dit is een wagen van fa St v d Brink-Ermelo.

DAF3600 Space Cap kenteken BR- 79 -XK 


Groeten Wim Kok uit Emmen.

Deze heb ik ook een tijd mee gereden rond 1988.

DAF 21 turbo Kenteken BL-17-VL 

VN-55-PJ Daf 3600 intercooler met 3 as oplegger met schuifzeilen. Deze wagen kreeg je bij Fa St v d Brink Ermelo ook vaak mee. De reserve chauffeurs kregen een goeie wagen mee.

VN-55-PJ met koeloplegger (merk Floor) gestuurde achteras Fa Steven van de Brink Ermelo

Deze foto heb ik gemaakt bij parkeerplaats Routier Nunspeet A28 mijn zoon Johan steekt net zijn hoofd uit het raam (toen in 1994, 8 jaar oud,nu is hij 36)

Kenteken van deze is BV-15-LJ Daf 3600 ATI intercooler met een koeloplegger 2 assen achterste as stuurt mee. (Floor chassis) Koelmotor Thermo King.

Bij fa St v d Brink werden deze wagens op het bedrijf opgebouwd.

Het chassis haalden we dan nieuw op bij floor in Wychen.

We kunnen er een boek over schrijven,vooral omdat ik in Arnhem, Nijkerk ,Eefde, Zutphen, Deventer, Lochem, Borculo, Winterswijk, Ommen, Staphorst en andere plekken kwam.

Leyland Chieftain kenteken 93-96-SB een foto uit 1978.Met een Hubbard koelmotor

De opbouw is een laadbak van Heering Carrosseriebouw uit Vaassen, met dubbele zijdeur en laadklep. De auto werd geleverd door de Atanij garage in Nijkerk, een VOLNIJ auto !

De Holland Duck en de luchthoorns en oranje lampen en verdere accessoires maakten we er toen nog zelf op en ook schilderden we zelf de wielen. Nog met bladveren, dubbel klutsen en een Viking bestuurdersstoel.

De kratten stonden toen nog niet op pallets of containers en moesten nog met de hand geladen en gelost worden. De roll-in containers begonnen er toen net in te komen, de hekjes moesten met een touwtje worden dichtgebonden zodat ze onder het rijden niet konden losschieten en zo voorkwam je dat de hele boel door de auto lag. We hadden toen nog van die stalen balken met een veer om de boel vast te zetten en als je slappe wanden had dan vielen de stangen er uit als je door een bocht ging.je had een goede reden om steeds trapsgewijs af te stapelen, zodat je geen verrassing kreeg als je de deuren of de klep opendeed. Ook de laadklep had een aparte gebruiksaanwijzing, er zat een ventielhendel aan de zijkant, je opende de klep en als hij vlak stond moest je de hendel omzetten dan ging de klep recht naar boven en beneden, dat ging wel eens mis als er een onkundig iemand met zijn vingers aanzat. Een binnenbediening zat er niet op. je pakte de haak voor de kratten, die was net lang genoeg om bij de hendel van de klep te komen en zo liet je de klep zakken en ging je omhoog , zo hoefde je niet steeds te klimmen en te springen. Deze wagens waren waren stug in de vering stuurden vrij zwaar en waren motorisch erg luidruchtig! Er was nog geen apk dus er werd onderhoud gedaan als het echt noodzakelijk was. Zo leerde je wel om creatief te zijn onderweg.

Ik kwam nog enkele fotootjes tegen van zuivelauto,s van fa St v d Brink maar die heb ik niet zelf gemaakt

Ik heb zelf van Maart 1978 tot September 1994 bij fa v d Brink gewerkt en was daar springer. Daar ben ik ben door gezinsomstandigheden vertrokken en in Emmen gaan wonen waar ik nu al weer 28 jaar woon met mijn gezin.

Ik ben voor uitzendbureaus gaan werken en ben momenteel al 18 jaar bij Randstad in vaste dienst. Dat had tot gevolg dat ik heel veel verschillende dingen ging doen,waar ik nu achteraf met een glimlach op terugkijk na 45 jaar transport.

Vooral in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt wil men bij een bedrijf graag dat ik daar in dienst kom, maar ik ben nu 65 jaar dus ik blijf zitten waar ik zit.


Groeten Wim.


geplaatst: 10 januari 2023

Terug naar boven ↑

Pagina 31 - 25