Zuivelcharters van weleer

DE ZUIVELCHARTERS VAN WELEER

Toen in de jaren 80 het bussenvervoer met voornamelijk eigen rijdersoverging op het RMO vervoer was er niet voor elke melkrijder daarvoor een rit beschikbaar omdat een RMO nu eenmaal veel meer melk in een ritmee kon nemen als een bussenwagen zelfs met aanhanger. Voor de melkfabrieken was toen het probleem, dat de eigen melkrijders een vastlopend contract hadden die veelal voor het leven was afgesloten en vaak ook nog overging van vader op zoon. Er waren wel enige opties bedacht,zoals het opkopen van de vergunningen van de eigen rijders die, of geen RMO avontuur wilde aangaan vanwege de hoge financiƫle aanschaf kosten, ondanks men in vele gevallen een lening kon krijgen van de melkfabriek, of er niets in zagen om met hun bussenwagen wijkvervoer te gaan rijden. Dat kon in die tijd nog omdat koeling van de producten [nog] niet verplicht was, wel moest men van de warenwet verplicht de lading afzeilen. Sommige melkrijders gingen met elkaar een samenwerkingsverband aan, dat werd dan een Maatschap of V.O.F. dat was vaak uit pure noodzaak omdat men meerdere ritten per etmaal, 7 dagen van de week, contractueel moest rijden met de RMO en men dat onmogelijk alleen kon doen. Voor diegene die, of buiten de boot viel en voor een eigen RMO route door uitloting of geen trek hadden in het wijkvervoer, werd een baan aangeboden in de fabriek waar velen van hun in die jaren dankbaar gebruik van hebben gemaakt, in die periode stond het sociale aspect voor alle werknemers inclusief de eigen melkrijders, zeer hoog in het vaandel van de zuivelondernemingen gerelateerd aan campina in tegenstelling van wat thans aan de orde is. In september 2008 kwam er voor de meeste charters een einde aan hun contract met campina de reden hier van was de fusie met FrieslandFoods en de overname van Zutrans het laatste eigenvervoer van campina aan Post-Kogeko. Als je bedenkt dat sommige charters al meer dan zo'n 40 a 50 jaar melk en melkproducten voor campina en zijn voorgangers vervoerden werd je daar niet vrolijk van. Een paar met een levenslang afgesloten contract moest men wel aanhouden en een enkele kon als charter van Post-Kogeko in afgeslankte vorm blijven rijden, voor alle anderen was het over en uit.


Charters in de zuivel waren altijd al een bekend fenomeen, in drukke tijden werden ze ingehuurd soms per rit, omdat er een eigen wagen was uitgevallen door pech of voor onderhoud, maar ook wel voor langere tijd.Voor zuivelonderneming FrieslandCampina is eigen vervoer geen "corebusiness" meer. Vandaag de dag sluit men een contract af voor een of meerdere jaren, met een in koelvervoer gespecialiseerd transportbedrijfom zo de geproduceerde goederen te laten vervoeren van fabriek naar de klant. Vele voordelen hiervan zijn o.a. geen eigen investeringen en onderhoud aan het eigen wagenpark, geen personele kosten aan chauffeurs, en de mogelijkheid het contract na beƫindiging op te zeggen, wat natuurlijk ook voor de vervoerder geld.


Op deze pagina wil ik alle charters van campina en zijn voorgangers, dus alle zuivelbedrijven die door overname en/of fusie uiteindelijk onder de campina vlag opereerde een plaatsje geven door middel van een foto met firma en plaatsnaam. Ik heb er al velen kunnen achterhalen maar bijl ange na nog niet allemaal. Dus weet jij nog een charter bij naam het liefst met foto in de zuivelkleuren, maar in de eigen kleuren is natuurlijk ook prima, laat mij dit weten door die gegevens naar mij te sturen zodat ik deze hier op deze pagina bij kan plaatsen.Zijn er foutieve vermeldingen of heb je een aanvulling op de tekst[ten] of de ontbrekende foto bij de naam van een charter, of een betere foto, aarzel dan niet en laat mij dit weten door middel van het onderstaande e-mailadres alvast bedankt.


Groetjes Hans. Geplaatst: 1 juli 2011.

Terug naar boven ↑