Mijn Arbeidsverleden

MIJN ARBEIDSVERLEDEN

               Mijn werkzame leven begon al in 1961 op mijn 14e jaar, mijn 1e baantje was bij de Gilda een snoepfabriek in

                 Rotterdam - Spaansepolder als magazijnmedewerker waar ik het na een maandje al weer voor gezien hield.


Door een tip van een oom die schipper was, ging ik als matroos

motordrijver bij J&J Vinke Ship Chandlers aan de slag op de "Nordisk"

in de Rotterdamse havens, mooie tijd hard werken en veel meegemaakt,

maar helaas het werd te slecht betaald, dus werd het tijd voor wat anders.


Ondertussen was ik 17 jaar en belande ik, ook door mijn timmermans-opleiding op de technischeschool, in de bouw

als timmermansmaatje bij Intervam in den Haag, ook daar kwam ik weer via een oom terecht.

                          Na, daarna nog bij diverse bouwaannemers te hebben gewerkt, dwong uiteindelijk een recessie in de

                         woningbouw, om op mijn inmiddels 20e jaar, voorlopig maar buiten de bouw een baan te gaan zoeken.


Via een zwager [van je familie moet je het hebben] kwam ik voor 'tijdelijk' in de zuivelsector terecht,

dat tijdelijk beviel mij zo goed, dat het uiteindelijk ruim 40 jaar werd die ik totaal als chauffeur in

het zuivelvervoer heb volgemaakt.Het was juli 1968 toen ik begon bij de "n.v. Melkinrichting

De Combinatie" in Rotterdam-Overschieen later, wat nog als laatste daar van over bleef, het

depot in de Linschotenstraat Rotterdam, tot aan de sluiting aldaar in juli 1991.De fusie en

overname drift was toen al in volle hevigheid losgebarsten, het was inmiddels al na, dat

het Melkunie was geworden, alweer MelkunieHolland


Ik zelf en nog een paar collega's met mij,hebben toen op kosten van MelkunieHolland met goed gevolg een cursus Internationaal ADR gedaan, om dat het zeer waarschijnlijk was dat wij zouden worden ontslagen en dan tenminste iets in onze bagage hadden om bij een andere werkgever weer mee aan de slag te kunnen gaan.Dat ontslag ging uiteindelijk niet door omdat ik zelf, als dank voor mijn inzet t.b.v. de collega's, werd overgeplaatst als afleverchauffeur van o.a Mon-Chou bij de "Sterovita" in Dordrecht, daar bleef ik tot aan de sluiting in 1993, ik heb daar mijn 25 jarig dienstverband nog volgemaakt en gevierd. Omdat ik mijn Int. ADR had gehaald, heb ik nog gesolliciteerd bij de Rijke in Spijkenisse als ADR-chauffeur en ben toen ook aangenomen maar heb er toch weer na veel gepeins vanaf gezien, omdat ik met een goede regeling kon worden overgeplaatst naar "CampinaMelkunie" in de Spaansepolder.


Het rommelde al een tijdje bij CampinaMelkunie met betrekking aangaande de chauffeurs, ze wilden

af van het eigenvervoer omdat het geen core business meer was, op 1 februari 1995 was het na

veel vergaderingen, onrust en onvrede, dan eindelijk toch zo ver en werd het eigen vervoer

omgezet tot een volle dochteronderneming van CampinaMelkunie, met de toepasselijke naam

Zutrans, de "Zu" stond logischerwijze voor zuivel.


               Geheel volgens de strategie van CampinaMelkunie is Zutrans, en ook omdat het geen bestaansrecht meer   

                had, op 4 mei 2008 overgenomen door transportbedrijf Post-Kogeko in Maasdijk die al jaren als charter er

                  voor reed. Dit was ook een eis van FrieslandFoods in de onderhandelingen met FrieslandCampina, om te

                    kunnen fuseren De laatste vier maanden heb ik noodgedwongen nog vol moeten maken bij Post-Kogeko,

                       alwaar ik op 1 september 2008 met prepensioen ben gegaan,

                       inmiddels ben ik al weer sinds juli 2012 gepensioneerd.


                                                                                                                                                                 Groetjes Hans.

terug naar boven ↑