Historie Melkvervoer
De Snuffel

DE GESCHIEDENIS VAN DE SNUFFEL

"De Snuffel", zo werd deze melkwagen genoemd en wel om de speciaal ontworpen derde as, die het vervoer van 27 melkkrat-rolcontainers in plaats van het toen gebruikelijke aantal van 21 melkkrat- rolcontainers mogelijk moest maken. De eerste serie voor melkunie werd gebouwd in 1977. Het was de DAF 2100, serie 2 en 3. De afbeelding hiernaast is van de eerste Snuffel met het kenteken BT-95-FP. Standplaats: de Keenstraat in Rotterdam – Spaanse polder. De wagen werd in maart 1993 afgevoerd. Daarna zijn er voor het melkvervoer nooit meer van dit type wagens gebouwd, dank zij de veel wendbaarder enkel-as city trekker - oplegger combinatie.

In week 26 van 2009 was de “Snuffel” foto van de week, en zoals je hierboven kan lezen gaf ik er wat informatie bij. Ik zelf heb nooit met dit type wagen gereden. In die periode reed ik nog in Overschie op een Scania-Vabis Torpedo, met zeilen opbouw combi en vervoerde lang-houdbare producten door Nederland. We kwamen die mannen met hun "Snuffel" vaak ergens in het land tegen en wat ik er toen van begreep, was het een selecte groep chauffeurs die zich een beetje verheven voelde boven de wijkchauffeurs. Zo ging dat in die tijd. De “Snuffel” werd vooral ingezet om de Albert-Hein filialen te bevoorraden. Al snel kwamen er reacties los van chauffeurs en iemand die ze mocht onderhouden en opknappen: Trapper uit Rotterdam en Michiel Grasmeijer ,voormalig chauffeur D.C. Amsterdam, waar ook zijn vader lange tijd heeft gereden met de "Snuffel". Ze reageerden na elkaar op wat er geschreven en beweerd werd door de ander. De informatie die daarbij naar voren kwam, is het waard om er een aparte pagina aan te besteden. Wellicht komen er nog meer reacties die het vermelden waard zijn, want het is mij wel duidelijk geworden dat het een heel apart soort melkvrachtwagen moet zijn geweest.


Geplaatst: 9 juli 2009

De eerste reactie kwam van Trapper:


Trapper reageerde als volgt: je toelichting bij de DAF tandem-as’er, is denk ik, niet geheel juist. De DAF Fas en de Fat types waren onderling verschillend door een derde as, die één of twee sleep-as wielen had. Hierdoor is voor zo ver ik weet niet de naam "Snuffel" ontstaan. Het kwam dacht ik doordat bij volle belading de voorvering te slap was, waardoor de cabine erg kort boven het wegdek kwam te hangen. Ook was de tandem-as nog voorzien van bladvering. Het was net een hond die de straat besnuffelde naar voor hem bekende geurtjes. We hebben dat in Rotterdam opgelost door een extra veerblad te monteren en later werden de wagens door DAF afgeleverd met een zwaardere voorveer. De eerste keer dat ik de [GEUZEN] naam vernam was tijdens een verkoop aan Theus Neef uit ‘s-Gravenland, die altijd alle gebruikte wagens van de melkunie opkocht. Het kan ook zijn dat de naam is bedacht door de lieden van melkunie - Amsterdam. Je weet, die Amsterdammers waren altijd een beetje te bijdehand in het bedenken van speciale aanduidingen; daarom mochten ze ook als eerste bedenken welke vestiging van melkunie het eerst dicht mocht !!!


Nog iets aardig over de "Snuffel": Henk Marks [zie foto] kwam eens bij me, na een rit - Limburg, met de opmerking, ik vind dat die wagen tegen de wind in naar huis zo langzaam rijdt. Ik kom niet hoger in snelheid dan 70 km. Er was maar één antwoord mogelijk, en dat luidde: Henk, hoeveel minuten krijg jij niet betaald, als je er een uur langer overdoet om thuis te komen. ??? NIET ÉÉN, sprak Henk, en de discussie was over!!! Het was maar een motor van 195 pk, de 825 die er in lag, maar het is en blijft de goedkoopste wagen in onderhoud die we gehad hebben in al die jaren. Een rechte 6 - bak, geen toeters en bellen eraan, en altijd inzetbaar. Dit kwam even naar boven tijdens het bekijken van je site, waar de historie mooi is ingevoegd.


Trapper, bericht van 2 juli 2009

Hierrop reageerde Michiel Grasmeijer als volgt:


De naam "Snuffel" is bedacht [naar mijn weten] door de toenmalige chef-vervoer, Jan Kruijer uit Diemen van het D.C. A’dam. Het had inderdaad te maken met de veringen, waardoor de volgeladen auto zo diep lag. Door de lange overbouw, vooral als de liftas omhoog was, zijn er wel meerdere keren ongevallen gebeurd, sommige met dodelijke afloop. Na de DAF da 2000 en de opvolger de 2100 da serie 1, kwam de 2100 serie 2, die van zichzelf al hoger op zijn wielen stond. In Amsterdam hebben er zo'n 30 à 35 rondgereden: twee als intra-wagen, zonder laadklep en toen al met dubbel - lucht op de lift-as. Daarna kwamen de eerste city's, toen nog met starre as.


Michiel Grasmeijer, oud-chauffeur D.C. Amsterdam, 3 juli 2009

Trapper kwam met een aanvulling:


Geladen was het technisch onmogelijk om lang, met de derde as omhoog, met deze wagen te rijden, omdat bij DAF een as-last beveiliging was ingebouwd. Bij een bepaalde belading, dus afhankelijk van de tonnage, ging de derde as vanzelf naar beneden. Er waren wel eens bijdehandjes die probeerden te rijden met lading, en met de as omhoog. De reden was dat het natuurlijk gemakkelijker stuurde door de bocht. Maar als je op deze manier op de A15 of A16 reed, dan klapte de as op zeker moment naar beneden vanwege de slechte staat van de wegen, - golven in het wegdek. Als het gebeurde was het niet best voor de banden, een ‘mooie platte kant’ was het gevolg. Verder moest de remkracht-regeling op de achteras zo worden ingesteld dat de remkracht op de vooras iets hoger werd. Dit deed men om te voorkomen dat remkrachten niet verkeerd werden doorgegeven aan de drie assen. Het komt langzaam weer bovendrijven, al die afstel-gegevens, maar het is al weer te langgeleden, om het 100 % betrouwbaar door te kunnen geven. Tot zo ver even, misschien komt er nog wel iets boven, maar voor nu is het in ieder geval leuk dat oud-collega Michiel Grasmeijer heeft gereageerd.


Groeten Trapper, bericht van 6 juli 2009

Maar Michiel dacht er toch weer net iets anders over:


Wat betreft die "Snuffel" weet ik wel dat de eerste in Rotterdam heeft gereden, nog in de blauwe ‘MONA Blij Toe-kleur’. Volgens Trapper kon je niet met de as omhoog rijden als de wagen geladen was, maar bij de DAF van mijn pa kon dat wel, er zat n.l. een schakelaar op om de as omhoog of omlaag te krijgen. Nu was dit in de periode dat men begon met 's nachts voor te laden in Amsterdam, vaak vergat de laadploeg de as te laten zakken; er werd immers met leeggoed vanuit Groningen of Enschede met de achteras omhoog gereden. Ik heb mijn vader nog wel eens horen schelden als ze het weer eens vergeten waren. Dan hing die wagen helemaal op zijn kont. Theo van der Hulst zal het ook nog wel weten. Waarschijnlijk is het bij de latere versies aangepast. De eerste elf waren van het type DAF 2000, daarna een stuk of vijftien van het type 2100, serie 1. Eigenlijk waren alleen de grille en de lampen aangepast. En daarna nog een stuk of vijf van het type 2100, serie 2, vergelijkbaar met de BT-95-FP uit Rotterdam. Paul Spithoven had een van de laatste "Snuffels": de 08, bouwjaar 1984. De eerste trekkers met city-opleggers kwamen in 1986.


Michiel, bericht van 7 juli 2009

Trapper erkent dat Michiel goed zat:


Het kan zijn dat de eerste nog handmatig, dus hydraulisch, omhoog moesten worden gepompt, maar bij de lucht-geveerde was het echt onmogelijk. De blauwe, waarvan ik me er maar twee kan herinneren. Die reden in Rotterdam, daarvan is er een door Piet Vuyk zodanig kort gereden, dat hij in juli 1977 is afgevoerd. De tweede heeft nog iets langer doorgereden, maar ik weet niet meer precies hoe lang. Het ding zag er niet uit vanwege de vele bakschades, weet ik nog. Het lijkt me sterk dat de derde as vaak omhoog stond, want het was wel even elleboogstoom dat gebruikt moest worden om het apparaat omhoog te zetten. En een kop koffie drinken, in Gilze of bij de Gouden Leeuw in Moerdijk, moest ook gebeuren, dus krikken aan een sleep-as… ?


P.S. Michiel heeft het bij het rechte eind, want 020 had een ander wagenpark dan 010.


Groeten, Trapper


Bericht van 7 juli 2009

Pagina 6

Geheel links Ben van den Bergen alias "Trapper" chef garage Rotterdam - Keenstraat. Rechts van hem, Frans Groenenwegen. Jan van der Torre en Gerrit de Kloe, beide automonteurs garage Keenstraat-Rotterdam.

Henk Marks chauffeur mu Rotterdam - Spaansepolder

Michiel Grasmeijer

Terug naar boven ↑